روشا یدونهروشا یدونه، تا این لحظه: 12 سال و 3 ماه و 4 روز سن داره

روشا هديه ای از سوی خدا

29 ماهه شدی زندگی

1393/4/13 17:31
635 بازدید
اشتراک گذاری

در یه چشم به هم زدن 29 ماهه شدی واقعا این ماه خیلی زود گذشت چند بار تقویم رو نگاه کردم که واقعا چهاردهمه !

این ماه برعکس ماه پیش زیاد گردش نرفتیم  یا توی خونه بودیم یامهمون داشتیم یا مطب دکترها، جزء یکی دوبار که با عمه اینا قرار گذاشتیم و رفتیم بوستان نوروز و بهشت مادران . ماه پیش بردمت دکتر و گفتم برات یه چکاب بنویسه آزمایش خون و ادرار،این ماه رفتیم بیمارستان مفید و انجام دادیم هنوز جوابش آماده نشده یه چکاب برای ویتامین Dو اهن و کلسیم و فسفر و یه آزمایش برای عفونت ادرار چون خیلی دستشویی میری .همون روز هم از دکتر ریه بیمارستان آقای دکتر طباطبایی وقت گرفتم که خیالمون از بابت سرفه هایی که بعد از فعالیت  میکنی راحت بشه ، دکتر هم معاینت کرد و کلی سوال کرد که به عطر و ادکلن و اسپند حساسیت نداره گفتم نه، زیاد سرما نمیخوره گفتم نه، آبریزش بینی زیاد نداره گفتم نه، سینش خس خس نمیکنه گفتم نه، با سرفه شب از خواب بیدار نمیشه گفتم نه، گفتم فقط بعد ازفعالیت زیاد کمی سرفه میکنه اونم فوری 2 تا اسپری سالبو تامول نوشت گفت بزن بچت ریش مشکل داره با اسپری هم خوب نمیشه فقط کم میشه . واقعا تشخیص دکترهامون عالیه 100 تا مورد ازم پرسید همشون  جوابش منفی بود فقط با یه مورد بچه اسپری لازم شد منم اومدم بیرون احتمالا چند وقت دیگه یه دکتر دیگه ببرمت چون قبلا دکتر گوهری هم برده بودمت و گفته بود مشکلی نیست برای اطمینان دوباره گفتم یه چکاب پیش کتر ریه اطفال هم بشی بد نیست . قضیه انگشت خوردنت هم خیلی داره زیاد میشه قبلا فقط موقع خواب یا موقعی که گرسنت بود میخوردی ولی الان یه سرگرمی در وقت فراغت. برای همین از داروخانه برات لاک استوپ ماوالا خریدم که موقع خواب میزنم اولین شب خیلی دلم برات سوخت چون فقط با خوردن انگشتت خوابت میبره از بچگی هم عادت نداشتی روی پا بخوابی فقط باید برات لالایی اونم گنجشک لالا سنجاب لالا ... رو میخوندم و پشتت دست میکشیدم و تو هم انگشتت رو میخوردی میخوابیدی ولی اولین شب تا میومدی انگشتت رو بخوری تلخیش اذیتت میکرد و نمیتونستی بخوابی ولی چاره ای نیست چون فرم انگشتت داره تغییر میکنه باید تلخی الان رو تحمل کنی تا توی بزرگی از شیرینی داشتن دستهای زیبا لذت ببری.ولی فقط تلخی لاک روز اول اذیتت میکرد چون سریع خودت را با طعم جدید انگشتت وفق دادی والان با همون تلخی بازم انگشتت رو میخوری دیگه نمیدونم چی کار باید کرد. یه قضیه که خیلی مردد بودم توی وبلاگت بنویسم یا نه ، اونم به خاطر خودت که وقتی بزرگ شدی و وبلاگت رو خوندی با خوندنش ناراحت نشی   قضیه شب ادراریته.   الان چند ماهی میشه که کاملا یاد گرفتی بری دستشوی و اصلا زمانی که بیدار هستی روی فرش و مبل و یا خونه کسی جیش نمیکنی حتی یکبار هم توی مسافرت توی ماشین و هتل  جیش نکردی ولی یک هفتست شبها موقع خواب تخت رو خیس میکنی و صبح باید کلی ملحفه  و روکش تخت و پتو رو بشورم و دوباره فردا صبح روز از نو و روزی از نو  و این مورد خیلی اذیتم میکنه چون خیلی خوب کنار اومده بودی و خیلی راحت پذیرفته بودی سعی میکردم قبل از خواب بهت نوشیدینی غیر از شیر ندم و بعد از خوردن شیر حتما مسواک بزنی و بری دستشویی و بابا هم صبحا قبلا از اینکه بره سرکار از خواب بیدارت میکرد و میبردت دستشویی ولی بازم یکی دوساعت بعد  که من از خواب بیدار میشدم با یه تخت خیس مواجه میشدم که خیلی عصبانی و ناراحتم میکرد. اینبار هم مثل همیشه محمد عزیزم برامون کلی تحقیق کرد و حاصل تحقیقاتش رو ایمیل کرد و کمی آروم شدم که  این مورد تا زیر 5 سالگی مورد بغرنجی نیست و اگر بعد از اون ادامه پیدا کرد باید به فکر درمان بود الان هم یکسری کارها میشه کرد که کنترل بشه و جملات سحرآمیز بابا توی ایمیلی که برام فرستاده بود انرژی دوباره بهم داد. و خدا روشکر انگار ناخواسته  حرفهای بابا روی شما هم تاثیر داشت چون از اون شب به بعد دیگه خبری از بارونهای شبونه توی اتاقت نیست .

 

 سلام

آتي جان اين موردي بود كه تو جستجوهام بهش رسيدم

كامل خوندمش و چند تا نكته مهمش رو برات پر رنگتر كردم تا تو هم توجه بيشتري بهش داشته باشي.

به نظرم اين يه چالش جديد تو زندگيمون هستش و بايد بدون اينكه تو اينده روشا تاثير گذار باشه بتونيم مديريتش كنيم وازش موفق بگذريم

البته به خاطر همه زحماتت هم ممنونم و هم اينكه هيچ جوره نمي تونم جبرانش كنم اميدوارم بتوني تحملمون كني

نظركارشناسان "

وقتی می گوییم کودکی شب ادرار است که وی از ۵ سالگی به بعد حداقل دوبار در هفته و به مدت ۳ ماه پیاپی بستر خود را خیس کند.

کارشناسان به والدین و خانواده ها سفارش می کنند که کودک را در هیچ سنی به علت شب ادراری توبیخ نکنند، چون خود او از این موضوع ناراحت است.

1- ممكنه عفونت داشته باشه :مراجعه به پزشک متخصص ارولوژی برای انجام معاینات جسمی و انجام آزمایش های پزشکی (انگل، کلیه، اسفنکترها، مثانه، اوره و...) .

2- در طول روز مايعات بيشتري بهش داده بشه- خوراندن مایعات زیاد مثل آب، چای، آب میوه، دوغ و... به کودک طی روز برای افزایش حجم مثانه.

3- بايد كمكش كنيم كه فاصله زماني دستشويي رفتنش زياد بشه-فاصله بین مراحل ادرار کردن: کودک نباید با فاصله کوتاهی پس از مصرف مایعات ادرار کند و این زمان باید به مرور افزایش یابد.

4- بايد ورزش بكنه تا حجم مثانه اش زياد بشه-ورزش: در ورزش، بیشتر تحریک و تقویت عضلات مثانه مد نظر است. چند نوع ورزش پیشنهاد می شود:

الف : ورزش دراز و نشست

ب : کودک می ایستد دست هایش را جلو می برد و ده بار می نشیند و بلند می شود (تکرار 4 بار در روز).

ج : کودک ورزش شنا را ده بار انجام می دهد (حداقل 4 بار در روز تکرار شود).

- چند ساعت پس از آن که کودک خوابید، حتما او را بیدار کنید تا به دستشویی برود. این کار بهتر است 3 ساعت پس از خواب انجام شود. مراجعه به مشاور روان درمان برای استفاده از تکنیک های تغییر رفتار و شرطی سازی کمک زیادی به کاهش شب ادراری کودک می کند.

6- کودک را در صورت شب ادراری توبیخ نکنید

7- کاهش و یا مصرف نکردن مایعات پس از ساعت هفت عصر توصیه می شود.

8- قبل از رفتن به رختخواب، حتما کودک را به دستشویی ببرید تا مثانه اش را کاملا تخلیه کند.

9- تشک او را با رویه ضد آب پوشاندهو در اتاق از بوگیرها یا خوشبوکننده‌های هوا استفاده کنید تا اگر شب ادراری اتفاق افتاد باعث آزار بیشتر کودکتان نشود.

10- باید به کودک آموزش داد تا به میزان دریافت مایعاتش در شب توجه کند و به هنگام تخلیه ادرار، مثانه را کاملا خالی کند.

11- باید به کودک آموزش داد تا به هنگام تخلیه ادرار، مثانه را کاملا خالی کند.

12- کودک باید در طول روز مثانه را منقبض کند تا بتواند زمان بیشتری ادرار خود را نگه دارد.

13- کودک را متوجه کنید که پس از شام مصرف مایعات را به حداقل برساند تا ادرار کمتری تولید شود. برای این منظور بهتر است که شام کودک بدون نمک باشد.

14-از تنبیه کودک و به کار بردن روش های سخت گیرانه جدا خودداری کنید.

این ماه کلی شعر یاد گرفتی و میخونی یه شعر از نگار یاد گرفتی که اسمش بولوتوسه و خیلی طولانیه از خوندنت فیلم گرفتم . جم جمک برگ خزون رو هم خیلی ناز میخونی و پات رو دراز میکنی متل متل توتوله آو حسن چه خوبه میخونی و لی لی حوضک رو کامل یاد گرفتی و عاشق اون قسمتشم که با ناز میگی این گفت چیییی بدوزیییییییم  . همه این شعر ها رو زمانی که نی ن تر بودی هم بلد بودی وقسمتهای کوتاهی رو میخوندی ولی الان کامل میخونی .

همه کارها و رفتارمون رو زیر نظر داری و به موقع تحویلمون میدی حتی کارهایی که موقع انجامش فکر میکردیم حواست جای دیگست برای همین من و بابا حرفها و مشورتهایی که میخواهیم بکنیم و میخواهیم متوجه نشی یا دست و پا شکسته به زبون ترکی میگیم یا انگلیسی .

چند روز پیش بابا موقع خواب گفت روشا بابا رو دعا میکنی ؟ گفتی خدایا بابا رو تٌمتش تٌن .

میخواستیم بریم بیرون منم میخواستم آرایش کنم وسط آرایش کردن گفتی جیش دارم بردمت دستشویی اومدیم بیرون گفتم روشا خودت شلوارت رو بپوش گفتی نه تو زود بپوشون برو آرایشت مٌزُزره ( آرایشت منتظره)

دیشب هم طبق معمول که به ازای هر وعده غذایی که من به زور بهت میدم شما هم منو به زور میبری توی اتاقت و توی آشپزخونت غذای فرضی درست میکنی و به زور به خوردم میدی رفتیم توی اتاقت خاله بازی و منم چادر گل گلیت که برام تا کمرمه پوشیدم و در زدم و بعد از ماچ ماچ و بوس بوس نشستم از غذات بخورم گفتم روشا چی درست کردی گفتی برنج و خوریشت گفتم سالاد داری گفتی بله گفتم اسم سالادتون چیه گفتی عاشویی

ماه رمضان امسال هم  اومد و باز هم مامانی نتونست روزه بگیره ولی یکی دو شب پیش بد جور دلم هوای دعای سحر رو کرده بود فکر کنم بالای 10 ساله  که برای سحر بلند نشدم  و دعای سحر رو نشنیدم جزء یک هفته اولی که تازه با بابا ازدواج کرده بودم و ماه رمضان شروع شد و ما هم فقط یک هفته تونستیم برای سحر بیدار بشیم بقیه ماه رو بدون سحری روزه گرفتیم .

اینم یه نقاشی فوق العاده که موقعی که کشیدیش انقدر جیغ زدم و خوشحالی کردم که فقط داشتی با تعجب نگام میکردی بعدش هم بردم زدم روی در یخچال که شب بابا هم اومد ببینه واقعا عجیبه بچه توی این سن بتونه اینجوری گردن و به سر وبدن و دست رو به بدن وصل کنه چون توی یه مقاله ایی خونده بودم بچه ها تا 3 سالگی فقط میتونن خط خطی کنن و بعد از پنج سالگی میتون جای گردن و دست و پا را بشناسن و بهم بچسبونن . البته این اولین و آخرین نقاشی اینجوریت بود بعد از اون فقط در حد یه دایره نقاشی میکشی.راستی توی این مقاله نوشته بود بچه ها را تا سن 5 سالگی کلاس نقاشی نفرستید چون مجبورشون میکنن اونجور که اونها میخوان نقاشی بکشن و همه چیز رو اونجوری که هستن بکشن واجازه نمیدن بچه ها خلاقانه نقاشی بکشن و انقدر بکشن که یاد بگیرن درستش چه جوریه.

 اینم عمه فرشته که توسط روشا یدونه در تاریخ 19/3/93 کشیده شده.

 


 

 

 

 

پسندها (8)

نظرات (12)

الهام مامان یسنا
17 تیر 93 13:17
سلام اتنا جون. 29 ماهگی روشا خوشگلم مبارک. ماشالله خیلی خوشگلتر و ناز تر شده عزیز خاله. عکس اخری خیلی ناز قربون چشم های خوشگلش برم. افرین دخملی چه نقاشی کشیده. اتنا جون شما هنوز قطره اهن و ویتامین D به روشا جون میدی؟ تا کی باید بدیم؟ شما خودت از دکتر خواستی برای روشا چکاب بنویسه یا چکاب برای دوسالگی هم لازمه؟ انشالله ریه روشا جونم چیز خاصی نیست خودت رو نگران نکن. اتفاقا این سوالایی که دکتر از شما کرده رو بیشترشون رو یسنا داره و دکترش که خیلی هم خوبه گفت فقط یه کمی ریه اش حساسه و نباید در معرض بوهای تند- عطر- دود سیگار و اسپند باشه. در مورد شب ادراری واقعا همسر مهربونتون بهترین نکات رو براتون پیدا کرده و این قضیه خیلی طبیعیه و خیلی زود حل میشه. فقط شب ها یه یه ملحفه ای بینش نایلون باشه بنداز که تشک و پتو و این ها رو خیس نکنه که سخته شستنش حق داری خسته بشی. ولی اتنا جون برای انگشت مکیدن روشا خیلی زود تا وقتی که خیلی براش عادت نشده فکری بکنید چون خیلی عادت بدیه. فکر کنم این پروسه برای شما مثل از شیر گرفتن سخت باشه چون عادت کرده که با این روش بخوابه و شما باید یه راهی دیگه ای برای خوابیدنش پیدا کنید. من یادمه یکی از دختر عمه هام این انگشت خوردن رو داشت و تقریبا بزرگ بود عمه ام انگشت اش رو میبست یا دستکش دستش میکرد که فکر میکنم این روش ها قدیمی باشه وبرای سن روشا مناسب نباشه فکر کنم یه مشاور خیلی خوب بتونه تو این زمینه راهنمایی کنه. البته نگران نباشی ها این هم با تدبیر عالی شما و همسرتون دارید خیلی راحت حل میشه. خیلی حرف زدم ببخشید سرت رو درد اوردم. برای روشا نازنین
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام الهام جون . من قطره آهن و آد و زینک روشا رو تا 26 ماهگی دادم این دوره که ببرم دکتر و آزمایشش رو ببینه و چکاب قد و وزن بکنه میگه دوباره ادامه بدم یا نه.چکاب رو من اصرار داشتم هم به خاطر تکرر ادرارش که ببینم عفونت نباشه هم به خاطر حجم موهاش که کمه خیالم راحت بشه که از کمبود ویتامین نیست چون ما اصلا ارث کم مویی نداریم.ممنون عزیزم از همه راهنمایی ها و پیشنهاد هایی که بهم دادی خیلی استفاده کردم. ببوس یسنا جونو
مامان زهرا
17 تیر 93 18:15
سلام عزیزم نگران نباش من صد تا دکتر بردم پسرمو همه شون میگن شب ادراری زیر 5 سال معنی نداره بعد 5 سالگی مشکل حساب میشه راستس میدونستی سرفه ها هم دلیلش آلرژیه پس انقدر نگران نباش عزیزم ببین به چی حساسیت داره و در آخر خانومی خیلی ناز بود نازتر شده
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام عزیزم . ممنون عزیزم از راهنماییتون .
مارال - مامان روشا
18 تیر 93 14:56
به به چقدر خانوم شدی بزرگ شدی خوشگل خاله خیلی خوبه این چکاب های دوره ای اما فقط خونگیریشه که سخته شاهزاده خانوم هم آزمایش ها رو انجام داد خدا رو شکر به غیر از اندکی کمبود ویتامین دی مشکل دیگری نداشت پیشنهاد میکنیم به جای بیمارستان مفید ببرید روشا جون رو مرکز طبی کوکان تو خیابون دکتر قریب امان از این دکترای ناشی آخه با این همه بررسی که نتیجه اش منفی بوده باز هم اسپری سالبوتامول امیدوارم این مشکل انگشت خوردنش هم حل بشه مرحله ی خیلی سختیه درخصوص مسائل مربوط به پوشک و ادرار و دستشویی رفتن و شب اداری و ... نه ؟! اطلاعات خیلی خوبی بود درخصوص شب ادراری من هم حتمن بهش توجه میکنم آفرین به روشا خانوم چه نقاشی قشنگی ... حتمن عمه خیلی خوشحال شده وقتی نقاشیشون رو کشیدی... به به سیندرلا خانوم پس چرا کالسکه ات بدون اسبه خاله جون ؟
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
خداروشکر که شاهزاده خانوم شما هم مشکلی نداشت . بله چند نفری بهم گفتن مرکز طبی بهتره اون موقع اطلاعی نداشتم.بله اینروزها خیلی روزهایی سختی رو با روشا دارم ولی امیدوارم به زودی تموم بشه و فقط ازش خاطره شیرین بمونه . خاله اسب سفیدش دست پسر پادشاهه قراره با اون بیاد دنبال یدونمون
✿مامان دنیز✿
21 تیر 93 22:23
سلام ماشالله چه زبونی میریزه این دختر خوش زبون
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام . ممنون
✿مامان دنیز✿
21 تیر 93 22:24
مامانی لینکمون کو پس؟؟؟بهمونم که سر نمیزنی
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
عزیزم من همه دوستانمون رو از لینک برداشتم و توی قسمت مطالب دوستان قرار دادم تا بهتر از بروز شدنشنون با خبر بشم و به خاطر مشکلاتی که لینک کردن برام بوجود اورده بود کسی رو توی لینک دوستان قرار نمیدم . حتما بهتون سر میزنم .ممنون که به یادمون هستید
سولماز
22 تیر 93 21:49
سلام عزیزم وب ودختر نازی دارید خدا نگهدارش باشه من هم سه قلو دارم سر بزنید خوشحال می شم
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام سولماز جون . هر کاری میکنم وبت باز نمیشه
سولماز
22 تیر 93 22:05
سلام وب ودختر بی نظیری دارید من اتفاقی اشنا شدم وواقعا هنرمندید من مجذوب سلیقه اتون شدم خسته نباشید من هم سه قلو دارم سر بزنید ممنون می شم
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام عزیزم . خیلی محبت دارید به روشا ولی اونقدر ها تعرفی نیست . آخی سه قلو
مامان بنیتا
23 تیر 93 17:38
سلام آتنا جون خوبین ببخشید که خیلی دیر به دیر نظر میذارم تنبل شدم ولی همیشه وبلاگ روشا جونمو میخونم ماشالا خیلی ناز شده عزیزم همسرتون هم که مطالبش خیلی عالی وجامع بود امیدوارم همیشه روشا جونم شاد وسلامت باشه
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام عزیزم . خواهش میکنم . تنبل شدی یا بی معرفتخیلی محبت داری به روشا و بابایی روشا . ببوس بنیتا جونمو
مامانی
24 تیر 93 13:44
سلام آتنا جان هزار ماشالله چه گل دختر نازی دارین عکساشم خیلی زیبان خصوصا اونایی که تو شهرک سینمایی گرفتین.اگه دوست داشتین به ما هم سر بزنین خوشحال میشیم.نظر یادتون نره لطفا.
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام عزیزم . ممنون خیلی لطف دارید . حتما عزیزم میرسیم خدمتتون در اولین فرصت
حدیث
27 تیر 93 0:21
سلام آتنا جون.همیشه به گردش عزیزم.انشاا... که مسئله روشا جونم هیچی نیست
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
سلام عزیزم . ممنون از محبتت
مامان آیسو وآیسا
30 تیر 93 13:16
29 ماهگیت مبارک روشای ناززززززززززززززززززم... دوستم منم در مر حله پوشک گیرونم واز مطالب مفیدت استفاده کردم...عالی بود راستی در مورد شب اداری اصلا نگران نباشید چون تقریبا در اکثر بچه ها هست سعی کنید شبها همیشه حداقل یه بار روشا جونمو بیدار کنید برای دستشویی خودش عادت میکنه در اون صورت بوس به روی ماهش
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
ممنون خاله جون چه خوب امیدوارم به درت بخوره و از این مرحله هم به راحتی بگذرید . همون شب بیداریش سخته
مارال - مامان روشا
2 مرداد 93 2:35
خاله قربونت حتمن پسر پادشاه با اسب سفیدش میاد سراغت
آتنا مامانیه روشا یدونه
پاسخ
خدا نکنه مارال جون .